Kalkulator CPM

Kalkulator Kadar CPM — Perancang Kadar CPM Dalam Talian Percuma

Masukkan belanjawan kempen anda dan tera sasaran untuk mencari kadar CPM atau masukkan belanjawan dan CPM anda untuk menganggarkan tera. Rancang perbelanjaan pengiklanan anda dengan cekap.

Apa itu Kalkulator Kadar CPM?

Kadar CPM ialah harga bagi setiap 1,000 tera iklan yang dicaj oleh platform atau penerbit. Ia adalah unit harga standard untuk paparan, video dan pengiklanan terprogram.

Mengetahui kadar CPM membolehkan anda merancang kempen ke belakang — mulakan dengan belanjawan anda dan kadar untuk menganggarkan bilangan tera yang akan anda peroleh. Kalkulator Kadar CPM melakukan matematik ini serta-merta.

Kadar CPM berbeza mengikut platform (Google $2–$10, Facebook $5–$15, LinkedIn $15–$50), mengikut industri, dengan kekhususan sasaran dan mengikut musim. Memahami kadar membantu anda memperuntukkan belanjawan merentas saluran dengan berkesan.

Bajet Jumlah perbelanjaan iklan
Kadar CPM Harga setiap 1,000
Kesan Jangkauan anggaran

Formula Kalkulator Kadar CPM

Formula kadar CPM: bahagikan belanjawan dengan tera dan darab dengan 1,000. Atau, untuk menganggarkan tera: bahagikan belanjawan dengan kadar CPM dan darab dengan 1,000. Cuba taman permainan di bawah.

Kadar CPM = (Belanjawan ÷ Tera) × 1,000

Taman Permainan Kadar CPM

$500
$10 $10,000
100,000
1K 1M
Kadar CPM $5.00 setiap 1,000 tera

$500 ÷ 100,000 = 0.005 × 1,000 = $5.00

Cara Mengira Kadar CPM — Langkah demi Langkah

Ikut langkah ini untuk mencari kadar CPM bagi sebarang kempen atau anggaran tera daripada kadar tertentu. Berfungsi untuk semua platform dan format iklan.

1

Tentukan belanjawan anda

Tetapkan jumlah belanjawan yang ingin anda peruntukkan untuk kempen atau peletakan iklan.

Contoh

Anda mempunyai belanjawan $5,000 untuk kempen paparan.

2

Dapatkan kadar CPM atau tera sasaran

Jika anda mengetahui kadar CPM, anda boleh menganggarkan tera. Jika anda mengetahui tera sasaran anda, selesaikan kadar CPM.

Contoh

Penerbit memetik kadar $10.00 CPM.

3

Guna formula

Tera = (Belanjawan ÷ CPM) × 1,000. Ini memberi anda jumlah anggaran tera untuk belanjawan anda.

Contoh

$5,000 ÷ $10.00 × 1,000 = 500,000 tera

4

Bandingkan kadar merentas penerbit

Minta kadar CPM daripada berbilang penerbit dan gunakan kalkulator ini untuk membandingkan tera setiap dolar merentas pilihan.

Contoh

$10 CPM = 500K tera lwn. $15 CPM = 333K tera untuk belanjawan $5,000 yang sama.

Frequently Asked Questions

Bagaimanakah anda mengira kadar CPM?
Bahagikan jumlah kos dengan tera, kemudian darab dengan 1,000. Contohnya, $1,000 untuk 200,000 tera = $5.00 kadar CPM.
Apakah purata kadar CPM?
Ia berbeza mengikut platform: Paparan Google $2–$10, Facebook $5–$15, YouTube $8–$25, LinkedIn $15–$50, Programmatik $1–$5. Industri dan penyasaran juga mempengaruhi kadar.
Bagaimana untuk mendapatkan kadar CPM yang lebih rendah?
Meluaskan penyasaran, gunakan pembelian terprogram, berunding dengan penerbit untuk mendapatkan diskaun volum, tingkatkan perkaitan iklan dan jalankan kempen semasa tempoh luar puncak.
Adakah kadar CPM berubah dari semasa ke semasa?
ya. Kadar CPM meningkat semasa S4 (musim cuti), acara utama dan pilihan raya. Mereka cenderung paling rendah pada Q1. Hari bekerja selalunya lebih murah daripada hujung minggu di sesetengah platform.
Apakah perbezaan antara kadar CPM dan eCPM?
Kadar CPM ialah apa yang pengiklan bayar. eCPM ialah pendapatan penerbit. Ia mungkin berbeza kerana rangkaian iklan mengambil bahagian hasil dan purata eCPM merentas berbilang model harga.
Bagaimana untuk menganggarkan belanjawan daripada kadar CPM?
Belanjawan = (Tera Sasaran ÷ 1,000) × Kadar KST. Jika anda mahukan 500,000 tera pada $10 CPM, belanjawan = $5,000.

Kalkulator Pemasaran Percuma

Terokai set kalkulator dalam talian percuma kami untuk pemasar digital. Setiap alat direka bentuk untuk membantu anda mengukur, membandingkan dan mengoptimumkan kempen pengiklanan anda.